کود در در واقع به هر نوع ماده آلی یا معدنی یا بیولوژیکی گفته می شود که دارای عناصر مغذی و تقویت کننده برای خاک باشد و موجب بالا بردن حاصلخیزی خاک و همچنین با مراقبت گیاهی باعث افزایش عملکرد کیفی و کم محصول شود. کودها به چند دسته مهم تقسیم می شوند که از جمله آن می توان موارد زیر را بر شمرد:

کود حیوانی

کود ارگانیک

کود شیمیایی

کود حیوانی

کود حیوانی که یکی از معروف ترین انواع کود است که در زمین و باغچه های بسیاری از ما نیز استفاده می شود، بیشتر از فضولات حیواناتی مانند گاو و گوسفند، اسب و مرغ تهیه می شود که به دلیل مواد مفیدی که برای خاک دارد، می تواند در تقویت زمین های زراعی موثر باشد. کود حیوانی به علت دارا بودن حجم وسیعی از مود آلی و غذایی باقی مانده که برای غنی کردن خاک مفید است در طول تاریخ همواره مورد توجه کشاورزان بوده است.
 

 

کود ارگانیک

کود ارگانیک نیز همانطور که از نامش بر می آید، کودی کامل طبیعی بدون افزودن هیچ گونه ماده شیمیایی و مصنوعی است که در واقع از فضولات حیوانی و گیاهی یا ترکیبی از این دو به همراه مواد موجود در طبیعت تولید می شود. این محصول در واقع نوعی کشاورزی ارگانیک را به ارمغان آورده است. به این صورت که با استفاده از آن به جای کود های شیمیایی، از آلودگی محیط زیست و جانداران می توان جلوگیری کرد.
 

 

کود شیمیایی

کود شیمیایی نیز از مواد شیمیایی مختلف و درصد خلوص متفاوت تشکیل شده است که این درصد خلوص بر زمان کوددهی، نحوه پخش و اثربخشی آن روی گیاهان مختلف تاثیرگذار است. بنابراین شناخت کافی از انواع کودهای شیمیایی قبل از انتخاب یا مصرف آنها ضرورت دارد. کود شیمیایی، از مواد معدنی تشکیل ‌شده که به ‌آسانی تجزیه و جذب می‌ شوند و به‌ صورت صنعتی تولید و به اشکال مختلفی مانند پودر، گرانول، محلول و گاز عرضه می شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *