کود شیمیایی به اشکال مختلفی نظیر پودر، گرانول، محلول و گاز عرضه می‌شوند.
برای جلوگیری از آسیب رساندن به درختان و گیاهان خود ابتدا لازم است که خاک خود را بررسی و آزمایش کنید تا دریابید که کدام کود برایش ضروری است. مقدار مناسبی از کود را در فصل بهار یا پاییز اضافه کنید تا موجب بازیابی قوای گیاهان و رشد بهینه آنها شوید.

چه زمانی نیاز به کوددهی حس می شود؟

اگر دیدید که درخت شما آسیب دیده یا دچار آفت شده یا رشد ضعیف دارد، نشانگر این است که درخت مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی کند و نیاز است که از کود مناسب بهره مند شود. از دیگر نشانه ها می توان به کوچک شدن و رنگ پریده شدن برگ ها اشاره کرد. درختان می توانند با قرار گرفتن در معرض آب و هوای خشن و سرد، انوع آفت ها و بیماری ها یا مواد شیمیایی آسیب ببینند و نیاز به استفاده از کود داشته باشند تا مواد مغذی موجود در کود را برای بهبود خود به کار گیرند.
 

 

زمان مناسب برای کوددهی

اطلاعات بیشتر

بسیاری بر این باورند که اوایل بهار و اواخر زمستان قبل از شکوفه دهی درختان است، اما اگر این زمان را از دست دادید، می توانید اوایل تابستان نیز این کار را انجام دهید. توجه کنید که اوایل پاییز یا اواخر تابستان زمان مناسبی برای کوددهی نیست. لازم به ذکر است که درختان سالم اغلب به مواد مغذی اضافی نیاز ندارند.
 

 
اضافه کردن کود به خاک درختی که رشد خوب دارد می تواند نسبت مواد مغذی مورد نیاز را از حد لازم فراتر ببرد و موجب رشد افراطی گیاه و ضعیف شدن تنه شود. اما برای کود دهی درختان ضعیف تر مراحل زیر را دنبال کنید.
خاک باید قبل  از کوددهی تست شود

پیش از کود دهی گیاه را بررسی کنید که آیا اصلا به کود دهی نیاز دارد یا خیر. در صورتی که علائم بالا را مشاهده کردید، می توانید مطمئن شوید که زمان کوددهی فرا رسیده است.
 

 
همچنین می توانید مقداری از خاک را آزمایش کنید تا دریابید که چه میزان مواد مغذی در آن وجود دارد. برای به دست آوردن تعادل مناسب خاک می توانید کیت تست خاک را از فروشگاه های مربوط به لوازم باغبانی خریداری کنید و میزان PH خاک را اندازه بگیرید. pH خاک باید بین ۶ تا ۶٫۵ باشد. خاک هایی که در میزان pH آنها بین این محدوده نباشد، نیاز به کود دارند.

توجه به سن درخت

همچنین لازم است که در زمان کود دهی سن درخت را نیز در نظر بگیرید. مسلما درخت جوانی که تنها یک یا دو سال از کاشت آن گذشته است، نیاز به کود دهی را حس نمی کند و به جایش بهتر است که بر کنترل علف های هرز و رطوبت کافی آن تمرکز کنید.

انتخاب کود مناسب

با توجه به نوع درخت و خاک و همچنین تست های مختلف و کمک از متخصصان نوع کود مناسب درخت باغ یا باغچه خود را انتخاب کنید. کودهای تولید شده متعادل کنونی حاوی مقادیر مساوی از نیتروژن، فسفر و کلسیم هستند که روی برچسب آنها نوشته شده و برای هر نوع درخت میوه ای مناسب هستند.
 

 

مخلوط کردن کود با آب و ریختن پای درخت یا باغچه

قبل از انجام این فرآیند حتما دستکش به دست کنید و میزان مناسبی از کود را با آب مخلوط کنید. می توانید به دستورالعمل های ذکر شده روی کیسه کود در خصوص میزان اضافه کردن آب توجه کنید. اگر کود شما پودری نبوده و دانه ای است می توانید آنها را به همان صورت دانه ای دور درخت بپاشید.
کود را در فاصله ۱ -۲ فوت یا حداقل ۳۰ سانتی متری از دور درخت بریزید تا به تنه آن آسیب نرسد و ریشه ها را درگیر کند. برای میزان دقیق کود مصرف شده حتما به سن درخت و دستورالعمل ها در زمان کوددهی توجه کنید تا از مصرف بیش از اندازه آن خودداری کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *